Min side om salg for IKKE-sælgere

Verdens dårligste undskyldning for manglende salg – “kunderne tænker kun på PRIS…”

Når dine kundeemner tænker på at købe et produkt eller en service fra dig og din virksomhed, vil prisen naturligvis være en vigtig faktor…

Vi er jo danskere. Og vi er flasket op med forbrugerprogrammer om, at vi skal prutte om prisen i stort set alle tilfælde, hvor vi skal have muldvarpeskindet op af baglommen.

Når muldvarpeskindet skal frem, prutter Dansken om prisen!

Men hvad der er vigtigere end pris for en kunde er højst sandsynligt et solidt kvalitetsprodukt (ellers kan vi jo bare smutte ned forbi den nærmeste TIGER-butik) – og ikke mindst den værdi der følger med.

Derfor er din, IKKE-sælgerens, opgave at slå dine lavpriskonkurrenter på andre parametre end kun prisen, så du også kan skabe en solid forretning fremadrettet.

Tror du stadig, at prisen er det afgørende parameter? Så husk lige på et lille firma ved navn APPLE. De har så absolut ikke markedets laveste priser.

Verdens dårligste undskyldning for manglende salg – kunderne tænker kun på PRIS…

Så nøglen til at sikre din forretning fremadrettet, er din evne til at formidle budskabet, at din pris er højere – men at du også giver dine kunder en anden værdi for pengene, som lavpriskonkurrenterne ikke kan levere.

Her er 3 ting, som du og dine IKKE-sælgere kan tilbyde dine kundeemner, som ikke handler om laveste pris:

  1. Et gnidningsfrit samarbejde uden BØVL!

Hvis du og dine kolleger kan levere et samarbejde med kunderne, hvor kunderne får det de VIL have, NÅR de skal bruge det, er kunderne langt hen ad vejen klar til at betale det ekstra. Fordi forsinkelser i leverancer og manuelt bøvl kan skabe uforudsete omkostninger, kan et dyrere produkt måske endda gøre kundernes proces billigere. Det er stor værdi, du kan tilbyde, hvis du og dine kolleger kan garantere, at kundernes liv bliver lettere – og de slipper for bøvl.

  1. Tillid

Vi kan alle godt lide at handle med dem, som vi har tillid til og stoler på. Det er ikke småpenge værd at kunne stole på sine samarbejdspartnere og leverandører. Ville du selv spare lidt småpenge, hvis du ikke havde 100% tillid til firmaet/personen, du købte af? Tillid kan være et parameter, som folk vil sammenligne dig og dine billigere konkurrenter på.

  1. Viden, kompetence og opfølgning

Vi vil alle gerne være i gode hænder og have solid rådgivning, når vi handler med andre mennesker. Ellers kunne vi jo bare købe alt over nettet. IKKE-sælgere der behandler deres kunder seriøst og husker at følge op løbende – ”bare for at vide at alt er som det skal være med vores service…” – og som ikke mindst er særdeles grundige i hele salgs- og kundeprocessen, husker også at være tilgengængelige EFTER salget er sket. Så deres kunder oplever en høj service, der rent faktisk er den høje pris værd. Og i opfølgningen efter salget ligger den helt store bonus også…

Mersalget!

Du vil kunne sælge meget mere løbende til en glad og tilfreds kunde, der har tillid til dig, din viden, opfølgning, service – og som oplever at alt kører gnidningsfrit og uden BØVL!

Mvh

Henrik

Ps. Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet herunder og få et supereffektivt salgsværktøj tilsendt helt gratis med det samme! Du vil løbende blive opdateret med gode tips og tricks! Og ikke noget spam. Det lover jeg. ↓

PPs. Køb min ebog, Salg for IKKE-sælgere, der giver dig en værktøjskasse fyldt med letforståelige værktøjer til at mestre salgets faser, inkl. en komplet guide til at få endnu flere kunder med kun 20 minutters salg om dagen: http://salgforikkesaelgere.dk/shop/

2 Comments

  1. Crocca Brugskunst februar 7, 2016 at 11:41 am #

    Jeg tror som du skriver, at tillid er en vigtig faktor i det at drive forretning – fysisk såvel som webshop. Samtidig er det også en vigtig faktor at yde service udover det som kunderne forventer. F.eks. når jeg sender varer ud til mine kunder, sender jeg altid en lille ting med. Jeg får efterfølgende tilbagemeldinger på at det var en dejlig overraskelse. På den måde kommer mine kunder tilbage igen både i forretningen og i webshoppen.
    Med venlig hilsen Crocca Brugskunst v. Christa

    Svar

    • Henrik Rabell november 14, 2016 at 9:06 pm #

      Hej Christa,

      Tak for at dele med bloggen. Helt sikkert, så er “det lille ekstra” en genial måde at være serviceminded på. Min kone og jeg købte en minibil som bil nr. 2 i sidste uge, og de ville ikke engang smide måtter i gratis – der står man lidt sådan, hmmmmm… Hvor fedtet må man være? Det er jo ikke måtterne til 50 kr., der afgør det, men det giver bare et dårligt sidst indtryk at være smålig. Da vi så fik bilen i dag, var der alligevel gratis måtter med. Så blev jeg lidt glad alligevel og kunne godt tænke på at købe bil der igen.

      Så det virker. 🙂

      Vh
      Henrik

      Svar

Skriv et svar