Min side om salg for IKKE-sælgere

Til salgslederen – muler du dine sælgere?

Muler du dine sælgere?

Salg er ikke nødvendigvis det eneste, du som salgsleder tager dig til i løbet af din dagligdag. Det er dog stadig vigtigt, at salg er noget, som lederen skal bidrage med løbende.

Om det er i samarbejde med sine ansatte eller i form af mere strategisk salg, bør du vise flaget overfor såvel kunder som medarbejdere.

I (salgs)ledelse er det af stor betydning, at chefen selv kan gå forrest og virke som det gode eksempel, som sælgerne kan blive inspirerede og motiverede af.

Der er langt hen ad vejen tale om ”walk the talk”. Hvis vi forventer en proaktiv tilgang til salget af vores medarbejdere, må vi også forvente at kunne vise vejen løbende.

Men lige så vigtigt som at kunne vise medarbejdere, ”hvordan kagen skal skæres”, er det, at du ikke muler dem og demotiverer dem i deres eget salg.

Til salgslederen – muler du dine sælgere?

Demotiverede sælgere bliver ikke lang tid i deres stillinger – og stor udskiftning i sælgerstaben koster mange, mange penge.

Det er i længden meget dyrere end at give en sælger tid til at blive god til at sælge!

Stor udskiftning af dine sælgere koster mere end mistede ordrer…

Lad os lige kigge på et par områder, hvor det er godt for dig som salgsleder at træde et enkelt skridt tilbage.

Det første er fokus på at skabe en god balance imellem hvor involveret salgslederen skal være i den enkelte salgsopgave. Hvis du træder til, hver gang at salget skal lukkes, kan det skabe en slags afhængighed i forhold til at lukke alle handler.

Jo mere sparrende/coachende din tilgang til de enkelte sager kan blive, desto større chancer er der for, at du udvikler dine medarbejderes performance – og ikke mindst give dem en række sejre, der giver selvtillid og troen på sig selv. Og jo mere selvtillid desto sjovere bliver salgsarbejdet.

Her er pointen nemlig, at det er ALFA OG OMEGA, at det er SÆLGEREN, som oplever succesen i salget. Processen kan jo netop være bumpet (fuld af NEJ’er, Tjaaa’er og ”Send mig noget på mail så ringer jeg tilbage senere”), og der er intet værre end en salgschef, der kommer ind til sidst og tager æren for salget.

Din succes som leder afhænger af sælgerens personlige succes, så send nu for hulen alle laurbær (og bonusser) videre til rette vedkommende – så du har en glad medarbejder med selvtillid.

Husk at sende laurbærrene videre i systemet, når I lukker salget!

Lad nu være med at ”konkurrere” med dine medarbejdere, bare fordi du kan lide at vise, hvor god du er til at lukke et salg. Det ender bare med, at du skal finde nye medarbejdere hele tiden…

Det er dit ansvar som leder at balancere imellem at være det gode eksempel for sælgerne og ikke mule dem i processen.

Du skal jo skabe det mest effektive team af glade medarbejdere, der performer løbende og ikke hele tiden skal skiftes ud.

Så vil du få laurbærrene, når dit fasttømrede team lukker salgene…

Mvh

Henrik

Ps. Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet herunder og få et supereffektivt salgsværktøj tilsendt helt gratis med det samme! Du vil løbende blive opdateret med gode tips og tricks! Og ikke noget spam. Det lover jeg. ↓

 

PPS. Hvorfor køber du ikke ebogen”Salg for IKKE-sælgere? Den er sat ned til 149 kr. fra 499 kr., og så får du gang i salget i løbet af ingen tid! – køb den her!

 

No comments yet.

Skriv et svar