Min side om salg for IKKE-sælgere

Skridt 7 – Stå op når du sælger i telefonen

Holdninger TIL salg er der nok af i IKKE-sælgerens verden…

Mange gange er det negative holdninger, der holder IKKE-sælgeren tilbage i en nærmest apatisk tilstand, hver gang tanken falder på nysalg og at tage telefonen og ringe til et kundeemne, man ikke kender. Så hvad kan en ændret kropsholdning gøre ved din kommunikation i telefonen?

Stå op, når du sælger i telefonen for at formidle den rette energi.

Jeg vil vove at påstå, at ca. 75 % af de sælgere, jeg har arbejdet sammen med eller har coachet har en eller anden form for negativ holdning til nysalg over telefonen. Eller negative holdninger til deres eget selvbillede som sælger… Det er meget skadeligt for de resultater, de håber på at opnå i deres daglige salgsarbejde. Kunsten at sælge består netop langt hen ad vejen af at have de rette holdninger mentalt. Selve salgsværktøjerne er jo bare baseret på sund fornuft og at kunne kommunikere med dig selv og dine kunder.

Tillæg dig den rette holdning og en god portion energi og du er sikker på, at du vil få bedre resultater!

Lad os lige se hvor mange af nedenstående områder inden for salg, der egentlig er baseret på at sælgeren har den rette holdning?

De fleste elementer i salg er baseret på at du har en positiv og åben holdning.

Ovenstående er holdninger til etik, optimisme vs. kritisk realisme, kropsholdninger, værdien af at være vedholdende og accept af NEJ’et som en del af dit arbejde.  Samlet set handler det om holdninger til, hvad god service er, og hvordan du har fokus på empatien til at sætte dig i kundens sted.

Helt ærligt. Kan du ændre din holdning til den næste telefonsamtale bare en lille smule i den positive retning, er det også noget som modtageren i den anden ende af røret vil opfatte positivt.

Og det er da kun de positive og interessante sælgere, der kan give mig ny viden og en WOW-oplevelse, som jeg personligt vil bruge MIN tid på.

Som køber vil jeg da næppe invitere en lettere tøvende stemme, der dirrer af nervøsitet, hakker i ordene og ikke kommer til sagen til en kop kaffe og bruge en time af min værdifulde tid.

Ville du selv det?

Hvis du har følt dig ramt af ovenstående, skal du vide, at du ikke er alene. Ubehag ved at tage telefonen og ringe til ukendte mennesker – og frygten for en potentiel afvisning – er i min bog det mest almindelige fænomen hos IKKE-sælgere.

Hvad kan du gøre ved det???

En stor del af vejen er det desværre dig selv, der har ansvar for at blive bedre til denne del af salgsarbejdet. Der er heldigvis masser af gode værktøjer til at gøre dit arbejde lettere og sjovere hen ad vejen. Først og fremmest gælder det om at lægge en ny strategi, der er bedre end den gamle, der ikke har virket indtil nu.

Du kan eksempelvis:

  • Lave et godt og fængende salgspitch. Der er massevis af gode råd og vejledninger på nettet til at få hjælp med det. Videoer, blogs, hjemmesider mm. Her er en nem og overskuelig vejledning: http://www.wikihow.com/Deliver-a-Good-Sales-Pitch.
  • Forberede dig godt og lave god research på din kunde.
  • Kende dit produkt og ikke mindst de udbytter som det giver brugeren – tilmeld dig nyhedsbrevet og få et godt værktøj til det, helt gratis.
  • Sætte tid af i kalenderen så du får det gjort.
  • Sætte dig selv op med at tænke positivt LIGE inden, du tager røret og ringer: ”Hvad er det bedste, der kan ske mig ved denne telefonsamtale?”. (Jeg bruger personligt det at nynne en sjov lille sang, mens jeg trykker tasterne ind på telefonen og venter på at røret bliver taget… det virker for mig, og jeg siger ikke, at du nødvendigvis skal gøre det samme).
  • Lære god vejrtrækningsteknik og være rolig og afslappet inden du ringer – se dette blogindlæg: http://salgforikkesaelgere.dk/faa-ro-og-et-positivt-fokus-paa-salg-laer-mindfulness/.

…og så stå op når du sælger i telefonen!

Start med at ændre din kropsholdning rent fysisk, hvis det er det, der skal til for at ændre din mentale holdning. Se det at stå op som et værktøj til at få bedre resultater ud af dine telefonsamtaler. Vi mennesker er forskellige – og jeg kan godt lide at gå rundt, imens jeg ringer.

Men hvorfor virker det at stå op? Det gør det, fordi du gerne skal opfattes som en person med passion og energi af modtageren i den anden ende af røret. Da din stemme er størstedelen af kommunikationen over telefonen, er det vigtigt, at den lyder passioneret og energisk (uden at det bliver skingert og irriterende…). Når du står op, bliver du mere engageret, end når du sidder sammenbøjet med hovedet ind i din pc. Den positive og engagerede energi vil kunne høres igennem din stemme.

Hvis du kombinerer det med et godt headset, så du har hænderne fri – kan du endnu bedre udtrykke dig i telefonen…

Hvis du synes, det virker underligt, er mit svar: ”Prøv det i det mindste!”.

For husk at hvis den strategi du har haft indtil nu ikke har virket, (men kun har givet dig ubehag og NEJ’er, frygt for salg i telefonen og dårlige oplevelser), så er det nok på tiden at prøve noget nyt…

Du lægger jo også kun din hånd på en brændende varm kogeplade et vist antal gange, inden du begynder at lade være med det, ikke? 😉

Salg er ligesom al anden læring. Når noget ikke virker – prøv noget andet!

Mange hilsner

Henrik

Ps. Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet herunder og få et supereffektivt salgsværktøj tilsendt helt gratis med det samme! Du vil løbende blive opdateret med gode tips og tricks! Og ikke noget spam. Det lover jeg. ↓

PPs. Køb min ebog, Salg for IKKE-sælgere, der giver dig en værktøjskasse fyldt med letforståelige værktøjer til at mestre salgets faser, inkl. en komplet guide til at få endnu flere kunder med kun 20 minutters salg om dagen: http://salgforikkesaelgere.dk/shop/

No comments yet.

Skriv et svar