Min side om salg for IKKE-sælgere

Skridt 1 – Overblik over de 9 trin til succes i salget

Få overblik over dine muligheder for succes i salget

Få overblik over dine muligheder for succes i salget

Her vil du løbende kunne følge med i denne guide, der forklarer dig de 9 trin, jeg mener, der skal til for, at du får masser af sjove oplevelser og succes i dit salg.

I illustrationen får du en nem gennemgang af, hvad der skal til af meget enkle værktøjer for, at du opnår et solidt og støttende overblik til at hjælpe dig videre i dit salg. Det kan være med til at gøre dit møde med det ukendte (LÆS: kommunikationen med kunderne) lidt mindre skræmmende –  og give dig mindre sved i håndfladerne og dig ro i maven ved tanken om at skulle sælge.

Når IKKE-sælgeren først overkommer sit ubehag ved at tænke på salg og sig selv som en sælgende person, er næste naturlige skridt oplevelsen, at det faktisk ikke er så svært – og med tiden bliver det sjovere og sjovere, når din forståelse for kundens reaktioner står klarere.

Salg er nemlig en relativt ukompliceret læringsproces med nogen få overordnede regler (i min version er der 9) – og nogen naturlige værktøjer til selve kommunikationen med kunderne. I dag vil du få en overordnet kommentar til reglerne, og resten af december vil du få en forklaring på de enkelte dele.

Få overblik over de 9 skridt til succes i salget

De 9 punkter er:

  1. Tillid – Kunden skal have tillid til dig og din ydelse for at ville handle med dig. Du er ikke en sælger – du er en RÅDGIVER! Den eneste grund til, at jeg ikke bare køber min ydelse over nettet, er at du har viden, faglighed, ekspertise og ikke mindst basale menneskelige kundskaber i din kommunikation, der gør mig tryg ved at handle med dig.
  2. Lad kunden tale 90 % af tiden – Det er lettere sagt end gjort. Mange har en naturlig trang til at “hjælpe” kunden ved at afbryde dem og tale om alle deres ydelsers fortræffeligheder. MEEN… den letteste måde at danne et tillidsbånd til kunden på er at lytte aktivt til kundens problem, så du kan få et helt specifikt billede af behovet – og ikke mindst den løsning, du skal præsentere bagefter.
  3. Gennemsigtighed –  I min verden skal en sælger ikke have noget at skjule om sit produkt eller ydelse – er der mangler kommer de alligevel frem med tiden, og så har du bare en eddikesur reklamation i telefonen bagefter. Og ikke mindst en person der vil tale dårligt om dig, dit produkt, din ydelse og dit firma til alle andre. Mange IKKE-sælgere kan ikke sælge produkter, som de ikke kan stå inde for som fagpersoner – DET KAN JEG HELLER IKKE! Så det er en ufravigelig del af min filosofi. Ved at være gennemsigtig med dig selv og din ydelse skaber du TILLID – hvilket er det vigtigste imellem kunde og sælger!
  4. Sælg IKKE sand i Sahara – forstå behovet og TILPAS dig – En god sælger jeg kender siger: “Undersell and overperform!”. Når du lærer at kommunikere med kunden og har styr på din salgsteknik, kan du bruge dem til at sælge stort set alting. Det er vigtigt altid at fokusere på, at det er kundens behov, der er målet. En god løsning til behovet skaber glade kunder. Glade kunder kommer igen, køber mere og taler positivt om dig, dine ydelser og dit firma.
  5. Vær OPTIMISTISK, ikke realistisk – Overdreven “realisme” skaber desværre forudindtagelser, fordomme og negativ tankegang og ikke mindst urealistisk NEGATIV tankelæsning om kundernes reaktioner, markedet, muligheder og så videre. Negativ tankelæsning skaber tit total apati, hvor IKKE-sælgeren laver alt andet end at tale med såvel nye som gamle kunder. Det hedder i pænt sprog “produktion”, og det dækker over dets rigtige navn – overspringshandlinger
  6. STÅ OP når du sælger i telefonen – og gå gerne rundt. Det kan høres i den anden ende af røret, hvis du sidder forkrampet og stift ned. Husk at al kommunikation er 55% kropssprog, 38% hvordan du siger ordene og kun 7% de ord du siger – så kunden kan sagtens “fornemme” dig.
  7. Følg op, følg op, følg op – det er din opgave som den sælgende part at stå for salgsprocessens naturlige fremdrift mod næste skridt. Ikke kundens. Det kræver også, at det er dig, der følger op løbende, laver referat, booker næste møde mm.
  8. Giv kunden TID til at beslutte sig – Ingen gider at blive “prakket noget på” eller få “proppet noget ned i halsen” af en lidt for ivrig sælger. Så det er din opgave at få et specifikt billede af, hvornår du skal sælge, og hvornår du ikke skal. Det handler om, at du har empati for kundens situation.
  9. Regn ud hvor mange NEJ’er der skal til for at få et JA – Salg er en meget enkel proces. Du skal igennem en række NEJ’er og TJA’er og MÅSKE’er og SENERE’er og JEG VENDER SELV TILBAGE’er, FØR du får dit JA! Lev med det og lær af dem. Evaluér, evaluér, evaluér!

Med disse 9 enkle skridt er du meget tættere på at få succes i salget.

Mange hilsner!

Henrik

Ps. Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet herunder og få et supereffektivt salgsværktøj tilsendt helt gratis med det samme! Du vil løbende blive opdateret med gode tips og tricks! Og ikke noget spam. Det lover jeg. ↓

PPs. Køb min ebog, Salg for IKKE-sælgere, der giver dig en værktøjskasse fyldt med letforståelige værktøjer til at mestre salgets faser, inkl. en komplet guide til at få endnu flere kunder med kun 20 minutters salg om dagen: http://salgforikkesaelgere.dk/shop/

No comments yet.

Skriv et svar