Min side om salg for IKKE-sælgere

Når tale er sølv og tavshed er guld

Én af de største udfordringer for mange IKKE-sælgere er fasen med prisforhandling.

Efter at booke møder med kunden oplever jeg det, som den mest frygtede disciplin.

Men hvad er det, der gør det så ubehageligt at tale priser og ikke mindst forhandle lidt frem og tilbage?

De fleste af os har nemlig ikke de store problemer med at spørge om rabat, når vi selv står i indkøberens rolle. Om det så er privat eller professionelt regi falder det let for mange at sige: ”Jeg vil have rabat”.

Det er jo indkøberens rolle, når de over for IKKE-sælgeren.

At få den bedste pris og kvalitet. Hvis ikke indkøberen får det, gør han/hun ikke sit job ordentligt.

Vi er jo også blevet forkælet med krejlerprogrammer i tv om at få rabat osv, så dette er indlejret i mange af os.

Du behøver ikke være gammel hestehandler for at kunne forhandling. Bare tal noget mindre til en begyndelse.

Hvad gør IKKE-sælgeren så, når de møder en indkøber, der vil tale pris?

Jeg har oplevet en del, der begynder at tale rigtig meget, når indkøberen/kunden vil forhandle pris.

Som i rigtig meget.

Som i vandfald.

Når tale er sølv og tavshed er guld

Og i den ordstrøm helt ubevidst begynder IKKE-sælgeren at tale sit eget produkt ned.

Det er jo indkøberens job!

Vores job er at HOLDE PRISEN.

Kan du nikke genkendende til den tendens i dig selv?

Hvis ja, hvad kan du gøre?

HOLD

DIN

MUND

LUKKET

Det kan være rigtigt svært at holde mund, når kunden har sagt: ”Jeg vil have rabat”. Eller ”Er der mulighed for nedslag i prisen”, ”Konkurrenten er billigere”.

Det er svært at tale mindre. Brug den pinlige tavshed til din fordel.

På grund af at mange af os frygter den pinlige pause og stilhed.

Så hvis du fikserer øjnene i kundens blik og holder mund, kan kunden finde situationen ubehagelig – i stedet for at du gør det.

Og så vent…

Smil nu…

Sig så:

”Det er prisen. Du kan altid få rabat, hvis du køber stort ind. Det er lige som i BILKA. Det er billigere at købe 5x 1,5 liters Faxe Kondi end kun at købe en flaske…”.

Tit vil du opleve et svar, der lyder sådan: ”Ok, jeg skulle også bare lige spørge…”.

Du vil med tiden opleve, at dit eget ubehag bliver mindre markant.

Til sidst bliver forhandling måske endda sjov?

Så det gamle mundheld, at tavshed er guld virker også i praksis.

Mvh

Henrik

Ps. Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet herunder og få et supereffektivt salgsværktøj tilsendt helt gratis med det samme! Du vil løbende blive opdateret med gode tips og tricks! Og ikke noget spam. Det lover jeg. ↓

PPs. Køb min ebog, Salg for IKKE-sælgere, der giver dig en værktøjskasse fyldt med letforståelige værktøjer til at mestre salgets faser, inkl. en komplet guide til at få endnu flere kunder med kun 20 minutters salg om dagen: http://salgforikkesaelgere.dk/shop/

2 Comments

  1. Crocca Brugskunst februar 2, 2016 at 7:44 am #

    Hej
    Det er nogle rigtig interessante indlæg, som du kommer med. Kunne du ikke tænke dig, at skrive lidt om, hvordan man bliver “den bedste webshop sælger”? Jeg tror at der er mange webshop ejere, som ligsom jeg har brug for input. Jeg har en kombineret fysisk forretning Crocca Brugskunst og webshop http://www.crocca.dk. Specielt webshoppen vil jeg gerne have godt gang i. Så udover brug af SEO, hvilke muligheder ser du så?
    Mvh.
    Christa, Crocca.dk

    Svar

    • Henrik Rabell november 14, 2016 at 9:12 pm #

      Hej Christa,

      Først og fremmest undskyld de sene svar på dine indlæg. Det er en lang historie…
      Men bedre sent end aldrig.
      Når du har skrevet SEO, må du også se på SEM – altså de betalte søgeord på google. Jeg vil ikke anse mig for ekspert, så jeg vil anbefale dig at søge ekspertråd. Men jo mere specifik du er desto bedre med dine produkter.
      Og så er Facebook jo ikke til at komme uden om. Med dine produkter har du jo rig mulighed for at lave specifikke kampagner til folk med lige netop interesser for det, du sælger.

      Jeg skal tænke over det med, hvordan man bliver “verdens bedste webshop sælger”. Det er et godt tema. 🙂

      Vh

      Henrik

      Svar

Skriv et svar