Min side om salg for IKKE-sælgere

Kend din kundetype og sælg mere: S i DiSC

I dette indlæg kan du lære om den type (S), i DiSC-profilerne. Det står for Stabilitet. HR-ekspert Dorthe Søgaard fra Søgaard Human Resource fortæller i dette videoindlæg, hvordan du kan stille ind på S’ernes frekvens og kommunikere bedst muligt med den persontype.

Dorthe Søgaard www.sogaard-hr.dk

Kend din kundetype og sælg mere: S i DiSC

S’ernes (Stabilitet) kendetegn:

Reflekterende og overvejende. Systematik og stabilitet. Detaljeorienteret og omhyggelig. God til at lytte. Har empati, tålmodighed, omsorgsfuldhed, varme, fokus på samarbejde og beskedenhed. Holder hvad de lover. Kan lide rutiner, der skaber klarhed over opgaverne.

Ændrer aldrig bare for at forandre.

De kan ikke lide at foretage store og hurtige forandringer. At kræve noget mere. At tage store beslutninger. At reagere hurtigt på ukendte områder. Er glad for det de kender. Hjælper gerne og fokuserer på andres behov.

Du motiverer dem ved:

At kommunikere til tryghed, stabilitet (og langsom) udvikling. Vær ærlig og ligefrem. At der er en del af en gruppe. Det kendte og afprøvede. Mulighed for at gå dybdeborende og systematisk til værks. Vær troværdig og medmenneskelig.

Det kan de ikke lide:

At sige nej og bede om hjælp. For megen proaktivitet ved nye opgaver.

Hvis der mangler rammer og målsætning for opgaverne. Ad hoc tilgang til opgaver. At skulle tage initiativ til forandringer. Mennesker der uærlige, intolerante og illoyale. Mennesker der ikke lytter efter og spørger ind.

S’erne er kendt for: Støtte, samarbejde og kontinuitet.

Kend din kundetype og sælg mere: S i DiSC

Kommunikér med dem således

Tal roligt og systematisk. Tal om emner som S’erne har styr på. Tal hellere på tomandshånd frem for i en stor gruppe.

Beslutningstagning:

Mellemlang informationsindsamling. Lang og reflekternde overvejelse. Lang tid om at tage beslutninger. Lang tid om at evaluere. Beslutter mest på baggrund af følelser.

Sådan skaber du god kontakt med S:

Vær altid ærlig, oprigtig og åben. Vær gerne åben om dit liv og hvad du tænker på. Forvent det tager en del tid at tage beslutninger når I skal forhandle og underskrive kontrakten. Det er vigtigt for dem at få andre med på råd, og hvad de tænker. S vil især være på vagt over for sælgere, der virker for hurtige i det.

Pas på som IKKE-sælger:

At prøve at forcere et salg igennem. At tvinge dem til at tage en beslutning hurtigt, eller som vil kræve store forandringer. Sørg for at have masser af god og veldokumenteret opbakning i form af cases og referencer fra andre kunder, som S kan finde tryghed i at læse, inden de skal tage en købsbeslutning. Husk masser af detaljer og hvem der eventuelt kan blive påvirket af forandringer. Vær seriøs og alvorlig. Ikke anmassende.

Du skal ikke forcere forandring ned over hovedet på Type S.

Typiske kendetegn ved et salgsmøde:

  • Kan virke alvorlig og meget seriøs.
  • Fokus på at gøre det på samme måde hver gang.
  • Viser ikke følelser offentligt.
  • Detaljer og mange tanker bagved handlinger er vejen frem.
  • Tager modstand meget alvorligt og søger kompromis, konsensus og enighed.
  • Alle skal høres og det tager lang tid at beslutte noget.
  • Kan miste oveblikket hvis det går for hurtigt.
  • Vil ikke være anmassende og trænge sig på. Så du skal stå for opfølgning.
  • Vil ikke tvinge deres mening igennem.
  • De kan godt lide god service, så der er styr på detaljerne og sikkerhed for at forandringer ikke skaber problemer bagefter salget.
  • De elsker god betjening og folk der er ”kundefokuseret”.
  • Er gode til systemer og metoder.
  • nsker tryghed, sikkerhed og stabilitet.
  • Slår hælene helt i ved modstand.
  • Hjælpende, glad og imødekommende.
  • Kritik kommer mere indirekte og passivt end direkte konfrontation.

Mange hilsner

Henrik

No comments yet.

Skriv et svar