Min side om salg for IKKE-sælgere

Kend din kundetype og sælg mere: I i DiSC

I dette indlæg kan du lære om den type (I), i DiSC-profilerne. Det står for (social) indflydelse. HR-ekspert Dorthe Søgaard fra Søgaard Human Resource fortæller i dette videoindlæg, hvordan du kan stille ind på I’ernes frekvens og kommunikere bedst muligt med den persontype.


Læs mere om  Dorthe Søgaard her: www.sogaard-hr.dk

Kend din kundetype og sælg mere: I i DiSC

I’ernes (indflydelses) kendetegn: Kan lide at tale og kommunikere. Er meget sociale og behagelige at være sammen. Proaktiv, forandringsparat og motiverende. Kan lide selskab. Kan være følelsesladet. Optimist og JA-hat på.

De vækker tillid. Involverer andre, er entusiastiske og udadvendte. De elsker at få anerkendelse. Opretholdelse af den gode atmosfære, opfordrer alle til at deltage og er gode til at influere andre til at købe din ydelse, hvis de er begejstrede selv. Opmuntrer, motiverer og inspirerer.

De kan ikke lide at træffe ubehagelige beslutninger og tale om ubehagelige emner. De er lidt uorganiserede, lover meget og gennemfører måske ikke alt. De kan ikke lide at blive afvist. Vil anerkendes af alle.

Du motiverer dem ved: God, varm og venlig atmosfære, udveksling af tanker og komme med nye ideer, mulighed for spontanitet, teamfølelse, afveksling i dagligdagen og nye situationer. Anerkendelse fra andre.

Det keder dem: For mange rutineopgaver. For mange detaljer i dine forklaringer. Diskussioner på et rent teoretisk og fagligt niveau. Stive regler og NEJ-hat.

I’ erne er kendt for: Entusiasme, handling og samarbejde.

Kend din kundetype og sælg mere: I i DiSC

Kend din kundetype og sælg mere: I i DiSC

Kommunikér med dem således: Inspirér dem, få dem til at tale meget, undgå detaljer, lad dem give konstruktiv feedback. Få dem til at føle optimisme og entusiasme ved dit produkt/ydelse.

Beslutningstagning: Kort informationssamling. Kort overvejelse. Kort beslutningstagning. Kan godt bruge noget tid på evaluering. Beslutter på baggrund af følelser. Hold dem oppe på beslutningen og få skrevet på papir med det samme, så de ikke ”glemmer” aftalen senere, når deres entusiasme er aftaget.

Sådan skaber du god kontakt med I: Involver dem og skab en positiv stemning. Lad I se mulighederne og giv dem endelig positiv opmærksomhed og anerkendelse for deres input. Humor er vigtig for I og højt tempo. I-typen tager hurtige beslutninger. De kan tit skifte emne og flyve, så hold fast i dem med en blød hånd, så fokus bliver bevaret på det, du vil have.

Pas på som IKKE-sælger: At komme til at kede dem med for meget teoretisk fagsnak. Få dem til at føle sig overset eller tromlet henover.

I’erne er ligesom en papegøje. Farverig, snakkesaglig og med et stort næb og store kløer til at forsvare sig med

Typiske kendetegn ved et salgsmøde:

  • I’erne bruger deres charme og entusiasme til at få andre til at se deres pointer.
  • Bruger mange ord og har en tendens til at fortælle mange røverhistorier – og glemme tiden. Den skal du styre.
  • Kan skifte imellem flere emner.
  • Forsøger at tale sig ud af situationer med ord og ved at være anerkendende.
  • Har en tendens til at opfatte modstand som modvilje mod deres person. Så vær forsigtig i forhandlingen.
  • Er meget ivrig for at overbevise og få dig til at være enig med dem.
  • De vil gerne anerkendes g har en tendens til at love mere end det er muligt at holde. Så få aftalen på papir med det samme.
  • De går op i god service fra din side og tager dårlig service personligt.
  • Bruger kroppen og ansigtet når de taler.
  • Kan virke afslappede, åbne og rører gerne ved andre mennesker.
  • Kan være meget langsomme til upopulære eller svære beslutninger, så vær opmærksom i din fasen når kontrakten skal underskrives.

Mange hilsner

Henrik

No comments yet.

Skriv et svar