Min side om salg for IKKE-sælgere

Kend din kundetype og sælg mere: D i DiSC

I dette indlæg kan du lære om den dominerende type (D) i DiSC-profilerne. HR-ekspert Dorthe Søgaard fra Søgaard Human Resource fortæller i dette videoindlæg, hvordan du kan stille ind på D’ernes frekvens og kommunikere bedst muligt med den persontype.

Læs mere om Dorthe Søgaard her!

Kend din kundetype og sælg mere: D i DiSC

Deres kendetegn:

Konkurrerende, direkte, eventyrlysten, igangsættende, fremadstræbende, har ofte travlt
og har mange projekter. Går efter målsætningerne og konkrete resultater. Risikovillig. Selvsikker.
Fart på. Følelser = svaghed. Kræver meget af andre.
Kommanderer. Dominerer.  Kontrollerer. Direkte. Skaber pres.
Autoritær over for andre “stærke”.  Formel. Udadvent. Stor energi. Kan være ufleksibel. Viljestærk.

Du motiverer dem ved:
Følelsen af sejr, forandring og selvstændighed. Målbare
målsætninger og proaktiv. Initiativ, magt, beslutningskraft og indflydelse.

Det keder dem:
Rutiner. Følelser. Forandringsmodstand. Ingen
målsætninger. Lange beslutninger og processer. Administration og bureaukrati. Katten rundt om den varme grød – kom til sagen!

D’erne er kendt for: Resultater, Handling, Udfordring.

Kommunikér med dem således:

En direkte tone. Taler meget og lytter ikke så meget, stå ved egne meninger
der formidles som fakta og definitivt, der ikke er til yderligere diskussion. Forklarer ikke nødvendigvis deres handlinger. Kort og kontant afregning.

Beslutningstagning:
Kort indsamling af information. Kort overvejelse. Kort beslutningstagning. Kort
opsamling og evaluering. Beslutter helst på baggrund af faktiske resultater.

Sådan skaber du god kontakt med D:
Tal og forklar kort og hurtigt. Vis dem du har styr på din del, vær selvsikker og hav gåpåmod.
Ikke noget small-talk. Gå til sagen: Hvorfor er vi her, og hvordan kommer vi frem mod målet. Den
dominante oplever normalt sig selv som den vigtigste person i verden.

Pas på, som IKKE-sælger der viser usikkerhed:
D vil gerne være den, der dominerer. Kan virke overvældende og tromle hen over sælgere, der viser svaghedstegn. De kan tit lægge pres på andre.

Typiske kendetegn på et salgsmøde:
• Har travlt.
• Er utålmodig og spontan i sine udtryk og handlinger. Går direkte til handling uden stor omtanke.
• Udfordrer sælgere med hårde spørgsmål om, de resultater der vil komme ud af
samarbejdet.
• Har intet imod konfrontationer og magtspil – bare de oplever, at de vinder – så giv dem følelsen af det, når du sælger til dem.
• Oplever at sælgere der taler om “bløde” følelser er svage og ikke fortjener deres løn.
• Kan fornægte fakta, hvis dit produkt eller ydelse passer dårligt til det, de vil opnå.

Mange hilsner

Henrik

Ps. Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet herunder og få et supereffektivt salgsværktøj tilsendt helt gratis med det samme! Du vil løbende blive opdateret med gode tips og tricks! Og ikke noget spam. Det lover jeg. ↓

PPs. Køb min ebog, Salg for IKKE-sælgere, der giver dig en værktøjskasse fyldt med letforståelige værktøjer til at mestre salgets faser, inkl. en komplet guide til at få endnu flere kunder med kun 20 minutters salg om dagen: http://salgforikkesaelgere.dk/shop/

No comments yet.

Skriv et svar