Min side om salg for IKKE-sælgere

Kend din kundetype og sælg mere: C i DiSC

I dette indlæg kan du lære om den type (C), i DiSC-profilerne. Det står for Kompetence. HR-ekspert Dorthe Søgaard fra Søgaard Human Resource fortæller i dette videoindlæg, hvordan du kan stille ind på C’ernes frekvens og kommunikere bedst muligt med den persontype.

Dorthe Søgaard www.sogaard-hr.dk

C’ernes(Kompetence) kendetegn:Præcise, logiske og fornuftige. Saglige og stille. Forsigtige, analytiske,  fokus på fakta og detaljer. Reserverede, reflekterende, glad for viden og diplomatisk. Handler ikke hurtigt. God til at finde fejl og kvalitetssikre. Beslutter uden følelsesmæssig indblanden med fokus på detaljer og omhyggelighed i beslutningen.

Ikke så gode til at motivere andre og kan hænge fast i petitesser og detaljer. Har brug for mange informationer før de beslutter sig. Kan være overkritisk og bange for fejl og kritik. Er ikke meget kreativt tænkende.

Du motiverer dem ved:

Holder fokus på det saglige og faktuelle. Giver dem mulighed for at specialisere sig og gå i detaljen. Taler til deres sans for kvalitetet, grundighed, struktur og komeptencer. Kommunikér til det forsigtige og tilbageholdende.

Det keder dem:

Folk der bryder regler og systemer. Projekter der bliver gennemført uden tid til at gå i detaljen. Overfladiske præsentationer uden fakta og viden der bakker argumenterne op. Argumenter baseret på følelser. Kort overvejelsestid.

C’erne er kendt for: Nøjagtighed, kontinuitet og udfordring.

Kend din kundetype og sælg mere: C i DiSC

Kommunikér med dem således:

Kom til tiden. Vær præcis og velforberedt. Giv tid til deres spørgsmål og svar dem velovervejet med fokus på fakta. Hav altid masser af information, cases og målbare fakta. Masser af detaljer. Vær 100 % sikker på at det du sige er rigtigt – de vil tjekke dig bagefter. Og de slår hårdt ned på sjusk og uærlighed.

Beslutningstagning:

Lang beslutning. De skal have tjekket alle detaljer og stillet kritiske spørgsmål først. Der kan være lang forberedelse og mange informationer der skal på plads først. Alle muligheder skal overvejes først.

Sådan skaber du god kontakt til C’erne:

Hav fakta og alle informationer i orden. Vær velovervejet og giv god tid til at svare og spørge ind. Vær en ekspert på dit område og en rådgiver der giver rum til kritiske spørgsmål. Anerkend dem for deres ekspertise og fokus på dyb viden.

Pas på som IKKE-sælger:

Med at virke usikker og uforberedt. Hav ikke en overfladisk præsentation og spørg meget og dybt, så du får en helt præcis behovsafdækning til at lave en løsning, hvor der er tænkt over alle små detaljer. Hold dig til det saglige og vær ikke følelsesladet. Hold dig til emnet og lav ikke sjov. De kan være svære at få til at få en hurtig beslutning, da de skal tjekke alle detaljer først. Så giv dem god tid til at beslutte sig. For at de skal købe af dig, skal de anerkende dig som en vidende person – ekspert og kompetent rådgiver.

Hav orden i dine fakta hvis du vil sælge til en C’er – du vil blive tjekket bagefter mødet…

Typiske kendetegn ved et salgsmøde:

  • De er præcise og har orden i sagere.
  • De kan lide regler og tydelige strukturer.
  • Service er meget vigtig for dem, for du skal holde, hvad du har lovet, da du solgte.
  • God service går i dybden og detaljen som de kan lide det.
  • Kan virke tilbageholdende med at love noget selv ift. kontrakter og aftaler.
  • Kan ikke lide overfladiskhed og sniksnak.
  • Deres erfaringer danner grundlag for nye forandringer.
  • Høflige og diplomatiske.
  • Ikke noget med følelser, kun fakta.
  • Kan tage ting meget bogstaveligt.

Mange hilsner

Henrik

No comments yet.

Skriv et svar