Min side om salg for IKKE-sælgere

Hvor mange referencekunder har du?

Hvor mange referencekunder har du?

Referencekunder, hvad er nu det?

Og hvad skal de bruges til?

Tjoo, den bedste måde at skabe tillid til dig og dine ydelser/produkter hos nye kundeemner er nemlig dine bedste kunder, der allerede har gode oplevelser med dig og dine ydelser.

De fungerer som advokater og referenter, som en ny kunde kan spejle sig selv i – og som hæver dit salgsarbejde fra varm luft og bullshit til reelle løsninger, der skaber værdi for andre…

Og det er den værdi, som dine nye kunder også skal kunne opleve, at du vil tilføre dem og deres hverdag.

Vi køber jo hele tiden ind på henvisninger fra andre.

Hvor mange referencekunder har du?

Hvor mange referencekunder har du?

Mange IKKE-sælgere glemmer tit og ofte, at det ikke er fakta og tal, der sælger – men ganske almindelige, menneskelige, dagligdags problemer og behov, som skaber en følelse af afmagt, frustration, irritation, længsel, stress og nødvendighed hos kunden – altså BØVL!

De fleste af vores produkter og services hjælper andre med at få mindre BØVL i små dele af deres hverdag.

Så du har brug for minimum en referencekunde, der kan fortælle historien, at du har løst et bøvlet problem for ham eller hende i en situation – og at kunden vil bruge dig igen i fremtiden af den selv samme grund.

Du skal som minimum have en referencekunde for hvert specifikt produkt eller ydelse, du har i din portefølje, som du kan henvise til, når du præsenterer produktet eller ydelsen for kunden.

Virker det så til alle produkter?

Det vil jeg sige ja til. Lige meget hvilket produkt er det situationen, der skal laves en god fortælling om.

Den gode kundereference indeholder rigtige menneskers rigtige problemer...

Den gode kundereference indeholder rigtige menneskers rigtige problemer…

Så hvis du sælger chokolade, er det jo fint, at det smager fantastisk, men referencen kan tale om, hvordan din levering afhjalp et eller andet konkret problem til en reception eller fødselsdag.

Så fokus ikke kun kommer på produktet, men hvordan din service var afgørende for den gode oplevelse…

Altså den ekstra værdi som DU og dit produkt/ydelse tilfører andre mennesker.

Referencekunden skal derfor ikke fortælle, at din chokolade smager godt – det gør mange chokolader.

Referencekunden skaber fortællingen og dig og din unikke kundeservice.

Det er nemlig rigtig sexet.

Mange hilsner

Henrik

 

No comments yet.

Skriv et svar