Min side om salg for IKKE-sælgere

Husker du “det lille ekstra” til kunden?

I dag havde jeg en positiv oplevelse med Thomas fra Carglass. Han stod og reparerede min nabos bils forrude, og han havde hele udstyret med i sin varebil – så man slipper for at skulle på værksted. I løbet af 2 minutter fik jeg ringet ind til Carglass’ hovedkontor og booket Thomas. Og mens jeg skriver disse ord, er han i gang med at fixe min forrude – heldigvis helt gratis da forsikringen betaler… Ikke dårligt.

Husker du “det lille ekstra” til kunden?

Ikke nok med det var Thomas venlig, smilende og imødekommende – og han gav en god instruktion til mig, hvad han ville gøre ved forruden. Oven i hatten snuppede han lige en klud og begyndte at polere mine ruder i ventetiden! Så var jeg solgt – og hentede straks en kop kaffe med lidt mælk til ham.

Tænk, at slippe for at have bilen på værksted, få ordnet det hele på under en time, få nem telefonbestilling på under et minut, slippe for al administrationen og sniksnak med ens forsikring, venlig rådgivning i øjenhøjde – og få poleret alle ruderne oven i hatten.

Det er det lille ekstra, der gør, at jeg helt sikkert vælger Carglass igen, og at de nu også får gratis reklame med en positiv historie i denne blog. Og jeg håber, at Thomas’ kolleger giver andre en lige så god oplevelse, som jeg har fået i dag.

Hvad med dig? Husker du at få tilpasset dig kundens behov så godt som muligt? Giver du kunden “det lille ekstra”, der gør, at han/hun vil anbefale dig videre til familie og venner?

Brug lige 1 minut, til at reflektere over hvordan dine kunder oplever dig og din service.

Kan du på nogen måde optimere på din service?

Det giver rigtig god mening at have styr på din målgruppes behov og tilpasse dig dem så godt som muligt. For det første giver en god kundeoplevelse større chance for mersalg og genkøb – og dernæst er der masser af positiv mund-til-mund reklame bagefter, når folk omtaler dig rosende. Så det er en rigtig god forretning.

Her er et par gode tips til, hvad du kan gøre:

1. Kan du spare kunden tid?

– Alt du kan gøre, der kan få kunden til at spare tid og undgå bøvl med administration er af kæmpe værdi. Kan du gøre administrationen lettere? Kan du sende ting direkte, så jeg ikke skal hente dem? Har du gode parkeringsforhold, så jeg ikke skal bruge tid på at lede efter parkering? Der er ingen tvivl om, at det eksempelvis er grunden til online shops’ store succes, at de sparer os en masse tid ved at sende ens varer direkte hjem til een.

2. Kan du overraske med de små merydelser?

– Små, sjove ekstraydelser leveret med et smil på læben betyder rigtig meget. En gratis pose til varerne når vi køber ind, indpakning af gaver, en lille chokolade til kaffen, en ekstra dippedut til bilen til fremtiden osv. Det handler måske om små detaljer til 1-2 kroner, men forestil dig, hvor irriteret kunden bliver, hvis du begynder at ville tage ekstra for så lidt. (Det er skam nogen, der gør, og det giver bare en dårlig afslutning på en handel, når man føler, at butikken er lidt grådig eller nærig ).

For den lille investering gør du kunden glad og positivt overrasket, og chancen for at de både vil købe mere, komme igen en anden gang og fortælle positivt om dig til andre, er nu væsentligt forstørret.

Ps. Husk at når du oplever god og venlig service som kunde, må du gerne smile tilbage og sige “Tak!” til personen – så giver du også dem en god oplevelse og gør deres dag en lille smule bedre.

Husk, at påskønne god service når du møder den! 😀

Tak, Thomas fra Carglass – du havde fortjent den kop kaffe!

Mange hilsner

Henrik

Ps. Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet herunder og få et supereffektivt salgsværktøj tilsendt helt gratis med det samme! Du vil løbende blive opdateret med gode tips og tricks! Og ikke noget spam. Det lover jeg. ↓

PPs. Køb min ebog, Salg for IKKE-sælgere, der giver dig en værktøjskasse fyldt med letforståelige værktøjer til at mestre salgets faser, inkl. en komplet guide til at få endnu flere kunder med kun 20 minutters salg om dagen: http://salgforikkesaelgere.dk/shop/

No comments yet.

Skriv et svar