Min side om salg for IKKE-sælgere

Få mersalg ved at kende kunden

Et af de områder hvor du kan få stort udbytte er at kunne genkende forskellige personlighedstyper. Både din egen og ikke mindst kundens.

Hvor godt kender du dine kunder og kundeemner?

Du kan med fordel bruge lidt tid på at lære lidt om forskellige personlighedstyper, hvis du skal arbejde med salg på et eller andet plan. For du kan opnå kæmpe fordele ved at kommunikere rigtigt til forskellige mennesketyper. Den gode kommunikation er vejen til succes som IKKE-sælger, og der er mange faldgruber i vores egen kommunikation, som besværliggør salgsprocessen.

Mange gange ved det ikke selv, og det bliver ubevidste handlinger, der lægger bump på vejen for os selv…

Få mersalg ved at kende kunden

Når du bliver bevidst om din kundes personlighedstype, kan du tilpasse dig din kundes behov endnu bedre.

Med personlighedsværktøjer som fx DiSC, kan du lære meget mere om dig selv og andre mennesketyper – og du kan let få øje på og tilpasse din løsning… og endda skabe mersalg ved at kende kunden. Jo bedre du er til at tilpasse dig selv og din kommunikation til kundens personlighed og behov, desto bedre oplevelse får kunden af dig.

Det skal lige siges, at jeg ikke selv bruger DiSC, men 4MAT.

Pointen er, at der er en lang række værktøjer, som er supergode til at få en hurtig basisviden og overblik. Jeg kender selv DiSC, og her kan du over en række blogindlæg lære lidt om det, som et sådant værktøj kan fortælle dig, hvad du skal huske på i din kommunikation med forskellige mennesketyper.

Fx DiSC-modellen giver dig nye muligheder for at forstå dine kunder bedre.

Se det ligesom, at du justerer dit sprog til at tale engelsk i stedet for dansk, når du møder en englænder. Så forstår I jo hinanden bedre, ikke?

Vi kan jo alle godt lide glade og positive personer, som vi ubevidst oplever, at vi går godt i spænd med. Hvor samtalen er ubesværet og let – og præget en af en gensidig forståelse. Det er de sælgere, vi allerhelst vil købe af. Dem der forstår os og udviser den rette empati i deres kommunikation. Så der er store muligheder for at skabe mersalg ved at kende kunden og deres personlighed endnu bedre.

Mange hilsner

Henrik

Ps. Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet herunder og få et supereffektivt salgsværktøj tilsendt helt gratis med det samme! Du vil løbende blive opdateret med gode tips og tricks! Og ikke noget spam. Det lover jeg. ↓

PPs. Køb min ebog, Salg for IKKE-sælgere, der giver dig en værktøjskasse fyldt med letforståelige værktøjer til at mestre salgets faser, inkl. en komplet guide til at få endnu flere kunder med kun 20 minutters salg om dagen: http://salgforikkesaelgere.dk/shop/

2 Comments

  1. Michall Helmbæk september 18, 2015 at 11:05 am #

    Super artikel, og hvor er det bare rigtigt.

    Et persontypesystem som DISC er super og især til ikke sælgere, fordi DISC er så hurtigt at både forstå og derved også let at tilegne.

    Vi er selv meget glade for DISC og især til ikke sælgere fordi der er mange øjenåbnere i dette værktøj, og selvfølgelig også i mange andre persontypesystemer.

    Tak for et godt indlæg.

    De bedste hilsener

    Michall Helmbæk

    Svar

  2. Henrik Rabell september 18, 2015 at 11:38 am #

    Selv tak, MIchall!

    Enig, det er en god øjenåbner for IKKE-sælgere at få et indblik i persontype-verdenen, da det bagefter er meget lettere at tilpasse og forfine sin egen kommunikation.

    Der er meget værdi i at lære det.

    Mvh

    Henrik

    Svar

Skriv et svar