Min side om salg for IKKE-sælgere

Er du velforberedt, når du ringer til kunden?

En af de største fejl, du kan lave i salg, er at være uforberedt.

Faktisk kan din gode forberedelse være forskellen på succes og fiasko, når du skal starte et nyt kundeforløb op. Den røde tråd i IKKE-sælgerens problemer med salgsprocessen er, at der generelt mangler en omhyggelig og professionel tilgang – og det gælder også i planlægningen og research, inden der skal ringes ud.

Jo mere du ved om din kunde i forvejen, desto bedre chance har du for at blive opfattet som en rådgiver, der kan tilføre kunden merværdi. Og når kunden har et godt indtryk af dig, er chancen også større for, at du får flere møder og ansigt-til-ansigt-tid med beslutningstageren.

Er du velforberedt, når du ringer til kunden?

Vær ikke nærig med din kunderesearch

I et konkurrencefyldt marked, hvor vi alle kan nogenlunde det samme, vil den med den største viden have en konkurrencefordel.

Sandsynligheden for, at du ikke er den eneste udbyder i din branche, er nok ret stor. Så du kan få en stor fordel ved at vide så meget som muligt om dine potentielle kunder. Det gælder naturligvis både på firma- og personniveau.

Men også hvilke potentielle konkurrenter du kan have ift. kundeemnet. Det er et must at bruge noget tid på internettet og søge på kunder og konkurrenters hjemmeside, inden du tager telefonen og ringer første gang. Prøv at få styr på følgende allerede fra start:

  • Hvem er mine konkurrenter?
  • Hvad er deres svagheder? Hvor adskiller jeg mig?
  • Kontakter jeg beslutningstageren fra start – eller en person der kan udøve indflydelse på beslutningstageren?
  • Hvordan er deres betalingsevne? Har de konkurser bag sig?
  • OG hvad er deres STØRSTE UDFORDRING, SOM DU KAN HJÆLPE DEM MED?

Det er sjovt og vanedannende at få den gode succesfølelse ind i dit salg.

Hvor finder du svarene?

Har du venner eller familie, der har viden om den branche eller det firma, du vil kontakte? Når du googler firmaet, dukker der andet op end bare en hjemmeside? Altså kommunale dokumenter, avisudklip eller andet, der kan give dig merviden. Hvad med personen, du vil kontakte? Er han eller hun fan af en special fodboldklub eller passioneret triathlon-udøver?

Husk at stille dig selv en række spørgsmål, før du ringer:

  • Hvad er dit mål med opkaldet?
  • Hvilke spørgsmål skal du have svar på for at komme videre i salgsprocessen?
  • Hvad skal Next Step være?

Selvom du er en proaktiv person, vil det være godt for dig at tage den med ro og få styr på ovennævnte, INDEN du starter med at ringe rundt til nye kundeemner. Husk, at dit kundeemne vil vurdere dig med det samme, om du kan tilføre ham/hende værdi både professionelt og personligt.

Og sandsynligheden for at blive overrasket under samtalen vil også falde.

Mvh

Henrik

Ps. Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet herunder og få et supereffektivt salgsværktøj tilsendt helt gratis med det samme! Du vil løbende blive opdateret med gode tips og tricks! Og ikke noget spam. Det lover jeg. ↓

PPs. Køb min ebog, Salg for IKKE-sælgere, der giver dig en værktøjskasse fyldt med letforståelige værktøjer til at mestre salgets faser, inkl. en komplet guide til at få endnu flere kunder med kun 20 minutters salg om dagen: http://salgforikkesaelgere.dk/shop/

No comments yet.

Skriv et svar