Min side om salg for IKKE-sælgere

Er du den yngste søskende i rækken? Så er du potentielt en god sælger. Hvis ikke, så lær af os!

Den anden dag bragte Søndagsavisen en artikel om, hvilket arbejde du har i forhold til din placering i søskendeflokken.

http://sondagsavisen.dk/arbejdsliv/2014-11-13-placering-i-soskendeflok-sladrer-er-du-enebarn-yngst-aeldst-eller-midterbarn/

Det er interessant at læse, at jeg der er yngste i flokken… De yngste søskende i flokken er beskrevet som:

”De er risikovillige og har en mere afslappet tilgang til tingene. Blandt kreative, musikere, skuespillere og kunstnere ses mange yngre søskende. Sælgere og ejendomsmæglere – især mænd – som er gode til at manipulere, er også ofte små søskende.”

Sælgere og ejendomsmæglere, fedt!!

Så er den gode, gamle fordom om den ”manipulerende sælger” da lige blevet videnskabeligt bevist endnu engang, haha. Nu er der i hvert fald en sandhed i ovenstående citat, som er meget vigtigt at lære for, at en IKKE-sælger skal kunne få succes med sit salg.

”De er risikovillige og har en mere afslappet tilgang til tingene”.

Vær risikovillig – afvisningen skal komme fra kunden, ikke dine tanker

Ikke så mange kommentarer til det. Der er altid en risiko ved at skulle sælge til andre. Den største risiko mange IKKE-sælgere oplever, er risikoen for afvisning. Naturligvis skal du som IKKE-sælger tage skridtet og løbe risikoen for at blive afvist – for hvad er alternativet??

Hav en afslappet tilgang til salg = drop de negative tanker!!

Der er ingen tvivl om, at det er en fordel for en IKKE-sælger at lære den ædle kunst at have en afslappet tilgang til det med salg. Og ikke mindst det faktum, at ALLE i salg bliver afvist på et eller andet niveau i deres arbejde. Om det er i starten i den første telefonsamtale eller til sidst ved prisforhandlingen, så gør det da altid NAS og er på ingen måde en fed oplevelse.

Men hvorfor bekymre dig om det, FØR afvisningen kommer?

Det er absolut ikke en fordel at bruge meget af sin salgsenergi- og tid på at bekymre dig om, hvordan du fremstår overfor kunderne, og om kunderne bliver sure og irriterede, hvis du kontakter dem. Tanker som ”prakker jeg dem noget på?, forstyrrer jeg?, vil jeg irritere dem?, de har sikkert ikke tid?, de har sikkert allerede en løsning, jeg kan ikke lide at sælge, jeg kan ikke finde ud af at sælge, jeg bliver nervøs…” er det rene gift, der som Roundup dræber alt spirende håb om at få booket mødet eller få lukket ordren…

Dine negative tanker om salg dræber al vækst

Jo flere negative udfald din hjerne stiller op over for dig, desto større chance er der for, at du opnår dem. Vi har den irriterende tendens til at få det, som vores hjerne ønsker for os.

Så hvis du hele tiden, bevidst og ubevidst sætter negativt lighedstegn mellem dig og irriterende sælgere, du selv har mødt, opnår du nok et af to resultater.

  1. Total lammelse – du får ikke ringet til kundeemnerne, du laver overspringshandlinger og der gik endnu en dag uden aktiv salgsindsats…
  2. Du får på én eller anden utrolig måde hevet dig selv op ved nakkehårene ved at sige ”DU SKAL/DU MÅ/KOM SÅ I GANG” – og når du så har hakket dig igennem telefonsamtalen og er blevet skudt til hjørnespark med et ”ikke interesseret lige nu – og bagefter tænker du automatisk ”det var DET, jeg vidste, ville ske…”.

Tillykke, du har lige givet dig selv ret i, at…

…det du plejer at gøre IKKE virker!

Husk, at der er masser af veje til succes, også ved at booke et møde i telefonen. Giv dig selv en reel chance for at finde din egen vej.

 

Min egen teori er, at vi som helt små børn ikke brugte så meget tid på at bekymre os om, hvad andre tænkte om os, analyserede og fortolkede os selv negativt og bare var jævnt glade i låget og testede vores forældre og omgivelserne af, om vi kunne få dem til at gøre det, vi ville. Jeg har selv en datter på 2 år, der i hvert fald er ekspert i netop dette.

Som børn tænkte vi ikke engang: ”hvad er det værste, der kan ske, hvis jeg plager min mor om en slikkepind?” – vi gjorde det bare.

Og det er hele humlen ved os yngste brødre og søstre, og det du som IKKE-sælger kan lære af.

Det er altid at spørge dig selv dette, når du beslutter dig for at skulle lave aktivt salg, men endnu engang begynder at tænke negativt:

Hvad er det værste, der kan ske, NÅR jeg ringer…?

Kan du få et NEJ i en eller anden forklædning? … som du kan analysere logisk bagefter og bruge som erfaring til at blive endnu bedre.

Kan du høre en travl stemme i den anden ende af røret (som ikke nødvendigvis er en irriteret stemme, men nemlig TRAVL)? … som betyder at du skal respektere den andens tid og gå direkte til sagen med det samme. ”Jeg kan høre, du har travlt, så jeg vil gå direkte til sagen…).

Når du så har tænkt dette, prøv så at tænke på dette, LIGE INDEN du bare tager røret og ringer:

Hvad er det BEDSTE, der kan ske, NÅR jeg ringer…?

Prøv denne lette øvelse 10 gange i træk. Læg mærke til din tilstandsændring, inden du ringer og ikke mindst din oplevelse af opkaldets resultat bagefter.

God fornøjelse med dine næste opkald – og skriv endelig tilbage med kommentarer om dine oplevelser herunder!

Mange hilsner

Henrik (lillebror og efternøler)

Ps. Husk at tilmelde dig nyhedsbrevet herunder og få et supereffektivt salgsværktøj tilsendt helt gratis med det samme! Du vil løbende blive opdateret med gode tips og tricks! Og ikke noget spam. Det lover jeg. ↓

PPs. Køb min ebog, Salg for IKKE-sælgere, der giver dig en værktøjskasse fyldt med letforståelige værktøjer til at mestre salgets faser, inkl. en komplet guide til at få endnu flere kunder med kun 20 minutters salg om dagen: http://salgforikkesaelgere.dk/shop/

No comments yet.

Skriv et svar