Min side om salg for IKKE-sælgere

Find drømmejobbet der giver god løn og masser af frihed her, IKKE-sælger…

Hvordan kan det være, at det der med salg er så frygteligt for os IKKE-sælgere?

Er vi ikke enige om, at det kræver penge i kassen at få virksomheder til at løbe rundt? Så medarbejderne kan få noget løn? Og ungerne kan få noget tøj på kroppen og en Tablet?

At være med til at skabe salg og omsætning for virksomheder (store som små) er jo i bund og grund hele grundlaget for overlevelse.

Og når der nu er så få, der gider sælge ude i virksomhederne – og er gode til det – skal de så ikke belønnes ordentligt for deres indsats? De laver det arbejde, de fleste ikke har lyst til. Stikker næsen frem og afsøger nye muligheder for kunder, får knubs og afvisninger og en masse NEJ’er.

De er ude at kommunikere ansigt-til-ansigt med kunderne hver dag. Det kan vi kalde for DIREKTE kundekommunikation.

Og det de tjener ind, redder i bedste fald deres kollegers job med at hive nye kunder ind.

Hvis de er gode til det, bliver de betalt rigtig godt. Bedre betalt end mange i chefstillinger endda.

Find drømmejobbet der giver god løn og masser af frihed her, IKKE-sælger…

Og der er frihed i jobbet. Møder, middager, firmabil osv.

Arbejde hjemmefra, rejser til udlandet…

Men hvem gider den slags DIREKTE kundekommunikation?

Er det noget for dig at få drømmejobbet med god løn og masser af frihed, hvis du bare performer i salgsarbejdet?

Det har ikke appeal hos de arbejdssøgende i hvert fald.

Næ, vi vil GERNE arbejde med kommunikation – men det skal være noget med marketing eller PR eller journalistik! Altså den INDIREKTE kundekommunikation, hvor vi ikke bliver konfronteret direkte med modtagerens dom over budskabet – som et NEJ i en telefon eller kritik på et salgsmøde…

Har I nogensinde lagt mærke til, at der ALTID er masser af ledige sælgerjob på jobsøgemaskinerne?

Kig på enhver jobsøgemaskine. Ja, der er næsten 3 gange så mange sælgerjob, med DIREKTE, menneskelig kommunikation, som de populære INDIREKTE kommunikationsstillinger (PR, marketing, journalistik).

Behovet for mennesker der tør og kan sælge er ret så udtalt, ikke?

Se nedenfor på de grønne, populære kommunikationsjob,  og de røde, upopulære, sælgerjob.

På en given dag er der ca. 500 INDIREKTE kommunikationsstillinger ledige og ca. 1.000 DIREKTE kommunikationsstillinger ledige…

Altså dobbelt så mange… så hvis du kan lide at arbejde med kommunikation imellem mennesker, er der jo masser af chancer.

Hvor mange ansøgere tror I så, der er til de grønne job og de røde job? Mit bud er, at chancen for at få et sælgerjob er noget større end at blive marketingkoordinator i det samme firma.

Men når nu det er så vigtig en stilling i mange virksomheder, hvordan kan det være, at det gør så mange folks associationer negative omkring sælgere?

Hvad tror I grunden er til, at det er så UPOPULÆRT at være sælger – og sælge?

Mvh

Henrik

No comments yet.

Skriv et svar