Min side om salg for IKKE-sælgere

Det har aldrig været min drøm at blive sælger…

Jeg var jo højtuddannet akademiker, der skulle ud og lave store strategier og så videre…

Men siden jeg kan huske, har jeg kunnet lide at lege købmand. At handle med andre. Jeg tænkte bare aldrig på det som salg – at det var mig, der fik kundekontakten på jobbet. Jeg ville faktisk have gyset ved tanken om at tænke på mig selv som en sælger.

Den dag i dag ser jeg ikke på mig selv som en sælger – jeg har prøvet at sidde hver dag og sælge over telefonen, og det sagde mig ingenting.

Men al respekt for håndværket.

Jeg fik mine NEJ’er, hvilket har gjort mig totalt resistent over for et NEJ i telefonen eller på et møde.

Jeg fik en række nyttige værktøjer til at lytte efter kundens behov og kommunikere med andre mennesker, og jeg har lært at tænke professionelt på alt omkring en salgs- og kundeproces. Det mener jeg er en ekstremt vigtig kunnen.

Jeg ringer bare til andre og prøver at finde en løsning på at hjælpe dem med det, de nu bøvler med lige nu. Nogen siger NEJ, og mange lader mig hjælpe dem.

Start med at være den sælger, du selv drømmer om at møde, når du er kunde…

I sidste ende er det bare det, som en god sælger gør hver dag.

Men sælger bliver jeg aldrig…

Lav om på den måde, du tænker SÆLGER på

Hvis du er IKKE-sælger, som mig, der bliver nødt til at sælge, er det første du kan gøre at lave om på det, du tror SALG er.

Du tror sikkert, at sælgere er lumske, sleske, ude på at snyde dig, smarte i en fart, Sælger-Helger, overfladiske, pengegriske og ikke mindst hamrende utroværdige og løgnagtige.

Faktum er, at den slags sælgere ikke har været effektive for nogen virksomheder i en meget lang årrække.

I hvert fald ikke i troværdige og reelle virksomheder.

Du tror måske også, at sælgere er sådan nogle, der overbeviser andre til at købe ting, som de ikke har brug for. Dette er heller ikke rigtigt. De fleste sælgere arbejder benhårdt hver dag for at forstå, hvad deres kunder har eller IKKE har brug for.

Gør man ikke dette, er ens karriere i en virksomhed ikke særlig lang eller succesfuld. For så kommer der ikke nogen resultater.

Men de tanker du gør dig er dybt usunde for DIG og din forretning – og de vil spænde ben for dig og din jagt på succes og arbejdsglæde, hver gang…

Sælger bliver jeg aldrig… Men hvad med ekspert i gode kundeoplevelser og glade kunder?

SÅ, prøv en helt anden og mere befriende tankegang. Ligesom sælgere har brug for at være ærlige over for dem selv og deres kunder, bør du også være det. Sælgere og du bliver nødt til at arbejde benhårdt hver dag for at forstå dine kunders behov og lave de rigtige løsninger, der gør kunderne GLADE for dig.

Denne tankegang er langt mere positiv og produktiv for dig og din arbejdsglæde.

Bare spørg kunderne

For IKKE-sælgere der har brug for at sælge, vil din modstand imod at omfavne din indre sælger være baseret på din følelse af ubehag ved at spørge kunderne om, hvad du egentlig har brug for.

Du har brug for deres tid og opmærksomhed. Du er også bange for at spørge dem om at købe noget af dig. Bange for at spørge dem om at betale en helt konkret pris for din vare eller service. Du tænker på det som lidt smudsigt, måske endda under din værdighed, eller… at du vil virke utroværdig.

Har jeg ret? Det tror jeg nok, jeg har.

Sælgere der ikke kan spørge om ordren, spørge om folks tid eller give en konkret pris, tjener ikke mange penge – eller beholder ikke deres arbejde i særligt lang tid. Er du selvstændig kan det være gift for din virksomhed, hvis du har en negativ holdning overfor salgsarbejdet.

Husk, at hvis du taler med kunden efter dine allerhedeste drømme, vil selv denne kunde altid vide, HVORFOR du taler med dem, og HVAD du i sidste ende er ude på…

Hvis kunden ville tage det ilde op, at du er ”ude på noget med at sælge”, ville han/hun jo ikke tale med dig i første omgang, vel???

Din egen, negative holdning ødelægger dine muligheder for at få masser af glade kunder og oplevelser… STOP nu.

Så du behøver ikke alverdens friske sælgertricks for at tale med din drømmekunde. Bare sig noget som dette: ”Jeg vil meget gerne tale med dig, fordi jeg gerne vil arbejde sammen med dig, og jeg er sikker på, at du kan få værdi ud af det i sidste ende… Så hvad hvis vi to mødes i næste uge til en kop kaffe?”.

Bare spørg. Det er helt ok.

Og kan du ikke lide at tale pris og lukke et salg, kan du bare sige: “Jeg er klar til at levere, det som løser dit problem – er der mere, du har brug for at vide eller se fra os, før du er tryg nok til at starte et samarbejde op?”.

Bare spørg…

Start med det samme med at lave om på den made, du tænker salg på. Det betyder ikke at snyde den anden. Derefter start med at handle på den selv samme måde, som du gerne selv vil opleve en god rådgiver eller sælger behandler dig med god kundeservice og kommunikation.

Tænk på alle de gode oplevelser du selv har haft som køber, hvor du var glad og tilfreds med den rådgivning, du fik. Tænk over hvad sælgeren gjorde og sagde, og kopier dette.

Sværere er det ikke.

Og tænk så på at du gerne vil hjælpe din kunde. Det er din ”professionelle” empati, der skal frem.

Lyt efter kunden. Hvad bøvler han/hun med? Hvordan kan du gøre hans/hendes situation lettere?

Find passionen ved at hjælpe andre mennesker frem og kig dig så i spejlet.

Nu er du klar til at sælge.

Helt uden at være en sælger – ligesom mig.

Mvh

Henrik

No comments yet.

Skriv et svar